Search This Blog

Friday 4 December 2015

Istanbul Aku Datang (Part 4)

Tarikh : 27 November 2015 (Day 3)
Tempat : Bosphorus Trip -> Leather Factory -> Egyption Market

okey, hari ni last day trip kitaorg kat Istanbul before berangkat ke Madinah...aktiviti pertama untuk hari tu, kami dibawa menaiki cruise....

dalam kepala aku time ni,ligat berpikir harap2 bukanla macam cruise yang kat Melaka tu...hahahaha..sebab nya,yang kat melaka tu agak membosankan....bila dah naik kapal,terus tuju ke rooftop.. Hasan (tourist guide warga Turkey) siap bagi coklat sorang satu...mula2 aku cam sombong la kan xnak amek sebab xminat coklat...tapi disebabkan mak bonda suruh,pergi jugakla...dah rasa,omak aiii,sodap lak aih....hahahaha...kesedapan nya tak terhingga sampai xsempat nak pikir untuk snap gambar dulu...

masa ni kapal ni dah start bergerak...mula2 gerak tu kemain excited dok selfie sana sini...cuaca pagi tu agak sejuk,baru lepas hujan...harap jangan kecam cara pemakaian shawl aku sebab ni sebenarnya percubaan je sebab motif utama xnak bawak tudung yang kena iron...

yeaaahhhh...selfie 4 orang...tak2,bukan aku salah kira,tapi memang 4 orang...sorang lagi masuk sipi2 bingkai spek saja....hahahaha...nasiblaaaaa...
(padahal dia tuan punya kamera)


antara view masa kat rooftop....


almost 1 family.....kak cik masa ni dah kesejukan sangat dah...

masa ni plak,abah dah bawak kak cik duduk kat tempat lain yang kurang kena angin sikit xanak bagi dia sejuk sangat....

aku dengan ibu...ibu buat gaya candid aku rasa...hahahaha...stylooo wooo


gambar bawah skali paling comel aku tengok...ibu siap pose gaya comel...cayalah ibu!!!!! :D

aku dengan kakak aku yang sulung...


kenapa tangan aku begitu???? sebabnya ada cubaan merosakkan shawl aku dari orang sebelah tu, yang rimas tengok aku dok cover2 dengan shawl aku, ditambah plak dengan angn yang agak kuat...

sessi photo group....

yeahhhh,photo group...spot me...hahaha...memang xnampak la...halus bebenor...haaa,yang depan sekali tula Hasan...dia memang hantu selfie...hahaha



tengah2 perjalanan tu, hujan turun renyai2...masing2 cari tempat berteduh dengan masuk kat ruang bawah kapal...kat bawah ni boleh panaskan badan dengan minum air pnas...teh atau kopi...

disebabkan cruise ni terlalu lama,aku ada rasa yang ia menyerupai yang kat Melaka sikit...ahak...sempat lagi last2 tu,aku pening sebab mabuk laut...nak termuntah weh....kesian ibu+abah, sibuk dok tahan aku jangan sampai muntah atau pitam....huhuhu...


lepas dari cruise tu, kami bergerak ke leather factory atau kilang kulit...kat sini tempat jual barangan kulit yang high quality...masa sampai sini,masih lagi dalam keadaan hujan...

aku ada baca kat blog orang lain sebelum pergi Istanbul ni,yang kat sini tempat untuk memperagakan barang2 kulit yang ada kat sini...tapi masa aku datang, tempat ni sunyi dan gelap je...

ni dia punya orang dok bagi penerangan pasal jenis-jenis kulit yang diaorang guna...yang paling bagus kulit anak biri-biri...lembut je kulit dia dan siap boleh dipulas2, tapi tak rosak dan tak kedut...

aku xde beli apa-apa pn kat sini sebab xde apa yang aku rasa aku memerlukan...lagipun harga dia mahal sangat...huhu..kejap je kitaorg kat sini sebab nk gi shopping kat tempat yang lagi murah...keh3


lepas dari kilang kulit tu, bas bawak kami datang kat tempat ni...kat sini,murah la harga dia...tshirt boleh dapat dengan harga 10lira..macam2 ada kat sini...banyak jugakla aku memborong kat sini untuk kengkawan...owner kedai ni orang Turkey yang kahwin dengan orang Malaysia..so,masa nak beli tu,xde masalah communication sebab boleh cakap dalam BM je...hehehe...duit RM pun dia terima lagi masa ni...



lepas dah shopping, sampaila masa untuk lunch...sejuk gila cuaca time ni...sekali lagi bila bercakap mulut keluar asap...
restoran yang kami datang untuk lunch kali ni restoran makanan melayu...perghhhh,sedap betol dapat makan nasik beras macam basmati, dengan lauk paprik yang memang style Malaysia...ohhh,i miss Malaysia betol time ni...betol la kata orang "hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lebih baik negeri sendiri"...
masa kat sini la ada mak cik dalam rombongan aku bagi sambal hitam kat aku sebungkus...mak cik tu asal orang Temerloh,Pahang...sedap weh sambal hitam dia...aku bagi kat family aku sorang sikit,diaorg pun kata sedap..yang xleh blah tu,kami makan jimat2 sebab sayang...hehehehe

okey,lepas dah makan,pergi solat...lepas dah solat,kami gerak ke Spice Bazaar, atau Hasan cakap, diaorg panggil Egypt Market...masa ni kat luar Spice Bazaar..Hasan bising aku tangkap gambar dia yang ni sebab nampak perut dia boroi...HAHAHA..sebenarnya aku xde niat pun...



pemandangan Spice Bazaar dari luar....

now, we were entering the market...muahahahaha...siap sedia la kau wahai duit....

keadaan kedai yang jual rempah ratus...

ada jugak jual dried fruits...katenya Turkey adalah pengeluar apricot yang terbaik di dunia...lepas balik Malaysia,baru aku rasa betul orang tu cakap...aku ingatkan dia saja2 je ckap sebab strategi pemasaran kannn...hehe..bezanya, bila beli apricot kat Malaysia,buahnya nipis & kecil,compare dengan yang beli kat Turkey, gemuk2 dan tebal2 apricot nya...

ada jugak jual barang porselin berukir macam kat atas tu




haaa,masa ni rasa nya kami dah sampai Grand Bazaar...sebenarnya acara ke Grand Bazaar ni xde dalam senarai pun...
al-kisahnya, Ustaz Burhan cakap dia nak cari beg untuk wife dia...si Hasan ni pun bawak la kami cari...jalan punya jalan, ntah ke mana2 dah weh...janji dengan group,kami berkumpul kat restoran untuk dinner dalam pukul 5pm waktu Istanbul...

disebabkan perjalanan kami yang sangat jauh,kami terpaksa naik tram ni untuk patah balik ke restoran...ekcelli,kalau dari Spice Bazaar, restoran tu dekat je...

haa,cmni la rupe tram yang dimaksudkan..ala2 LRT kat Malaysia,tapi atas jalan raya...kelakar weh kejadian nak naik tram ni..kami pakai 1 kad je,pakai kad Hasan...(of cos la pakai kad dia,mna la kami2 ni ada kad,ye tak?)..pehtu si Hasan ni tunggu kat palang nk masuk tu,dia tlg touch kad,sorang2 jalan masuk...
nasib baik kami semua sempat naik tram tu tanpa ada yang tertinggal.. 

(tapi,ni belum lagi cerita kelakar yang aku cuba sampaikan)

okeh,tram dh smpai...

masa dalam ni,semua orang dok pandang2 kami sebab kami paling bising...mana tak nya, Ustaz Burhan dok hingaq..aku ingatkan sebab apa,rupa2 nya dia dok cerita,masa kelam kabut nak touch kad tu tadi,si Hasan ni punya la pulun tolak dia kat palang tu,tp dia xleh masuk..rupa2 nya Hasan xtouch lagi kad dia masa dia tolak ustaz tu..terkekek2 kami gelak dalam tu..lawak weh,sampai sakit peha dia,ustaz cakap...

design dalam dia pn macam sama dengan LRT kita kan....xsilap aku,total kami jalan tanpa sedar tu cecah 3km...patotla sampai kena amek tram nk patah balik...hahahaha





akhirnya,sampai sudah kat restoran yang dijanjikan....xlama lepas tu,makanan pun sampai...ustaz cakap, "jangan dok tunggu nasik naa,malam ni kita meratah lauk saja"..

menu malam ni semua nya berasaskan ikan...mak cik Ita cakap dia xlalu ratah lauk saja..tapi bila tengok meja aku,kakak aku yang 2nd, dengan adik bongsu aku, kagum gila dia tengok kami punya makanan licin...dia cakap yang sampah2 semua kami makan (sampah tu bg dia ulam2/salad2 kat dalam ikan tu...)

ikan yang bawah sekali tu,rasa macam keropok lekor bila makan...hehehebagi aku,sedap la makanan ni,mana xsedap,siap boleh balun orang punya yang xhabis lagi...hahahaha

lepas dah dinner,acara pulang ke sarang...balik bilik,kemas2 beg untuk berangkat besok...

-to be continued-



No comments:

Post a Comment